Invisible
Sep.12, 2024 // 20:00
Musikfest Berlin
Philharmonie Berlin, Kammermusiksaal
More…
Nov. 22, 2023 // 18:00 & 20:30
Wien Modern 2023
reaktor, Geblergasse 40, 1170 Wien
Tickets: Wien Modern
Sep.12, 2024 // 20:00
Musikfest Berlin
Philharmonie Berlin, Kammermusiksaal
More…
Nov. 22, 2023 // 18:00 & 20:30
Wien Modern 2023
reaktor, Geblergasse 40, 1170 Wien
Tickets: Wien Modern
Susanne Blumenthal, conductor
James Weeks, director EXAUDI
Vokalensemble EXAUDI
PHACE
Doris Nicoletti, flute
Markus Sepperer, oboe
Michael Krenn, saxophone
Walter Seebacher, bass clarinet
Spiros Laskaridis, trumpet
Stefan Obmann, trombone
Maria Chlebus, percussion
Igor Gross, percussion
Anna Lindenbaum, violin (Wien)
Olivia de Prato, violin (Berlin)
Jacobo Hernández Enríquez, violin
Sophia Goidinger-Koch, viola (Wien)
Petra Ackermann, viola (Berlin)
Sarah Dragović, viola (Wien)
Victor Lowrie Tafoya, viola (Berlin)
Manuel Schager, cello
Alexandra Dienz, double bass
Tina Žerdin, harp
Marie Zimmer, harp
sounds, archeologies
Reinhold Brunner, basset horn
Mathilde Hoursiangou, piano
Barbara Riccabona, cello
An ancient Egyptian sculpture finds new meaning as a desk-top ornament. But what status does it have between familiar discourse and the unknown? This question becomes the starting point for an archaeology of musical archetypes. In the concluding part of this tribute to the composer, the ensemble PHACE and the vocal group EXAUDI address perspectives on belonging and exclusion.
The title of Isabel Mundry’s trio “Sounds, Archeologies”, in which individual voices repeatedly flow towards or away from each other in ways that make listeners gasp, already hints at unearthing unconventional sounds. This piece for the unusual combination of basset horn, cello and piano, was inspired by an ancient Egyptian sculpture – or to be more precise: by a picture of this sculpture sitting on a desk in an Egyptology Institute “amongst papers and paperweights.” During the composing process, Mundry worked through “sediments of musical history“ as she puts it, “down to the archetypes, the nature of the instruments themselves and how they are played: polyphonies, melodies, responsories, triads, open strings, the proper time of playing actions, finales” – archetypes that she spreads out across her desk “like Egyptian sculptures to explore the question of whether and how they still speak to me, so that I can speak to them too.” In her spatial composition “Invisible”, the composer then examines the “question of attachment and detachment”: with an inner circle of seven vocalists around whom the audience is seated, that is then in turn surrounded by the instrumental ensemble. In that inner circle, “individuals repeatedly turn around to face outwards” – at one point, all of them except one. “This means that the singers in the middle are constantly oscillating between two allegiances,” says Mundry, with a continuously changing perspective between inclusion and exclusion.
Isabel Mundry: Invisible (2023 UA) – 50′
Kompositionsauftrag von Wien Modern und der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien
Was wir sehen oder nicht, wer gesehen wird oder nicht, ist ein gesellschaftlich-kulturelles Phänomen: Die Perspektive beeinflusst Zugehörigkeit, Einbezug oder Ausgrenzung. Mit einer komponierten, in sich beweglichen Raumkonstellation spürt Isabel Mundry dem Unsichtbaren nach. Die große Neuproduktion im Reaktor zum Abschluss der gemeinsam mit Peter Zumthor kuratierten Festivalwoche ergänzen PHACE, Arditti Quartet & Co. an den beiden darauffolgenden Tagen mit weiteren Kammer- und Vokalmusikwerken der Komponistin.
Isabel Mundry(*1963)
Sound, Archeologies (2017/18)
Trio für Bassetthorn, Cello und Klavier
Invisible (2023)
für Vokal- und Instrumentalensemble, Deutsche Erstaufführung
Commissioned by Wien Modern und der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien
19:10, Exhibition Foyer
Work introduction
Was wir sehen oder nicht, wer gesehen wird oder nicht, ist ein gesellschaftlich-kulturelles Phänomen: Die Perspektive beeinflusst Zugehörigkeit, Einbezug oder Ausgrenzung....
Read moreWas wir sehen oder nicht, wer gesehen wird oder nicht, ist ein gesellschaftlich-kulturelles Phänomen: Die Perspektive beeinflusst Zugehörigkeit, Einbezug oder Ausgrenzung....
Read more